Gezond & Wel

5 oefeningen en bewegingen die je beter niet doet

Bewegen past altijd in een gezonde levensstijl, hierbij maakt het niet zoveel uit welke vorm van beweging jij het liefst uitvoert. Echter zijn er oefeningen of bewegingen die beter niet kunt uitvoeren, omdat je hierdoor een verkeerde houding aanneemt of blessures veroorzaakt. Dit zijn twee resultaten waar je totaal niet op zit te wachten. Hieronder lees je daarom enkele tips over welke oefeningen je beter niet kunt uitoefenen.

5 oefeningen en bewegingen die je beter niet doet
© Pixabay.com

1. Oefeningen uitvoeren met een slechte houding
Om meteen maar even met één van de meest belangrijke don’ts in huis te vallen, de houding. Als deze niet correct is tijdens een oefening, zal je daar achteraf veel last van ondervinden. Informeer jezelf op voorhand goed over de oefening en vraag om hulp wanneer je niet zeker bent van je houding. Eén van de veroorzakers van een slechte houding, is dat mensen de oefening vaak met een te hoog gewicht uitvoeren.

2. Vermijden van moeilijke oefeningen
De ietwat gecompliceerdere oefeningen worden al gauw overgeslagen, omdat niet uitputting of pijn prettig vindt. Eén veel gemaakte menselijke fout is om de oefeningen die het zwaarst en lastigst zijn over te slaan. Dat is niet verstandig! De uitdaging en inspanning die bij zo’n oefening komt kijken, zorgt uiteindelijk voor groei van de specifieke spiermassa.

3. Werken zonder trainingsschema
Als je niet op voorhand de oefeningen uittekent of dit laat doen door een coach, zal je al snel gewoon maar iets doen. Het is belangrijk om een training af te stemmen op de spiergroepen die jij wilt gaan aansterken. Het op voorhand stellen van een doel, zorgt ervoor dat jouw motivatie ook hoog blijft. Om gestructureerd naar een doel toe te werken heeft een flinke meerwaarde.

5 oefeningen en bewegingen die je beter niet doe
© Pixabay.com

4. Te lang blijven trainen
Probeer, zeker als je net gestart bent, niet onnodig lang te trainen. Het opbouwen van de trainingsperiode is in elk geval zéér aan te raden. Veel mensen willen het maximale uit een training halen en denken dat uren in de sportschool staan daarbij helpt. Dat is in veel gevallen overbodig en het werkt contraproductief. De overdreven lang durende belasting op jouw lichaam, zorgt ervoor dat het herstel en de groei van je spieren tegenhoudt. Beperk daarom de fysieke inspanning tot één uur.

5. Vermijden van koolhydraten of vet
Veel bewegen, vraagt voor het behalen van doelen, ook om een gezonde levensstijl. Eten is één ontzettend belangrijke factor van een gezonde levensstijl. Vaak wordt er gedacht dat er complete voedingscategorieën uit het eetpatroon moeten worden verwijderd. Voorheen werd er vaak aan vet gedacht en nu betreft het voornamelijk de koolhydraten. Deze zijn beide echter, super belangrijk!

In zowel koolhydraten als vetten zitten zéér waardevolle voedingstoffen, waar jouw lichaam niet zomaar zonder kan. Zeker tijdens actieve inspanningen, zijn de koolhydraten en vetten cruciaal. Koolhydraten zijn een goede bron van energie en bij het niet eten van de voedingsstof, krijg je een gebrek aan energie. Zorg ervoor dat je nergens overdreven veel van binnen krijgt, maar creëer een goede balans.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *