Gezond & Wel

5 x tips voor een goede nachtrust

Niets is vervelender een slechte nacht maken. Je herkent het vast wel: je voelt je zowel mentaal als fysiek sloom en niet scherp, hebt weinig energie en wordt er niet de gezelligste versie van jezelf van. Voor zowel kleine kinderen als volwassenen geldt dat goed slapen de basis is voor je goed voelen: dat is dan ook geen nieuws. Maar wat doe je als jij of je kindje al een tijd niet lekker slaapt? In dit artikel geven we je 5 tips mee die voor iedereen toepasbaar zijn.

© Pixabay.com

1. Ritme en regelmaat

Voor iedereen is ritme en regelmaat belangrijk, maar voor de slechte slapers onder ons misschien nog wel meer. Door op dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan gaat je lichaam op een gegeven moment herkennen wanneer het tijd is om te gaan slapen. Hierdoor kan je lichaam ook de juiste hormonen aanmaken om beter te slapen. Ritme en regelmaat is dus het sleutelwoord.

2. Het gebruik van licht

Wanneer je wakker wordt is het belangrijk om direct daglicht in je ogen te krijgen. Hierdoor wordt je lichaam wakker en maakt het hormonen aan die je daarbij helpen. Andersom geldt precies hetzelfde: vlak voor het slapen is het belangrijk om niet teveel licht in je ogen te hebben. Hierdoor kan je lichaam melatonine aanmaken: het slaaphormoon.

3. Het juiste matras

Het juiste matras hebben is hartstikke belangrijk voor het ervaren van een goede nachtrust. Waar de rugslaper meer baat heeft bij een hard matras, kan een zijslaper fijner liggen op een zacht matras. Denk bijvoorbeeld aan een koudschuim matras van 90×200, waarin ergonomie en comfort centraal staan voor ieder type slaper. Een juist matras kan een wezenlijk verschil maken!

© Pixabay.com

4. Minimaliseer suikerinname

Ook voeding speelt een belangrijke rol in de kwaliteit van slaap. Van suiker wordt je lichaam actief en als je slecht slaapt is het belangrijk om gedurende de dag en vlak voor het gaat slapen de inname van suiker te minimaliseren. Zo voorkom je pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Kies liever voor wat noten en fruit dan een blikje frisdrank overdag, en laat ‘s avonds de zoete dingen helemaal staan.

5. Weinig prikkels

Hoe meer prikkels, hoe actiever je hersenen. Het is daarom belangrijk om je hersenen de tijd te geven om tot rust te komen voor je gaat slapen. Een serie of film kijken helpt daar dus niet bij. Je kunt beter een boek lezen om te ontspannen!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.