Gezond & Wel

Na het werk nog sporten: 3 tips om jezelf op te peppen

Sporten is natuurlijk hartstikke belangrijk om te doen. De wetenschappelijke voordelen ervan zijn ruimschoots onderzocht. Je wordt er fitter van, je gaat er beter van uitzien en zo zijn er nog veel meer voordelen waar je aan kunt denken. Het punt is echter dat veel mensen toch niet sporten. Meestal zeggen ze bijvoorbeeld dat ze geen tijd hebben. Of je hebt bijvoorbeeld geen zin na een harde werkdag. Toch is het juist na een harde werkdag belangrijk om te gaan sporten. In dit artikel bespreken we de voordelen van sporten na een zeer harde werkdag. En hoe jij jezelf kunt motiveren om toch te gaan, ook al heb je eigenlijk geen zin.

Na het werk nog sporten 3 tips om jezelf op te peppen
© Pixabay.com

Besef het fijne gevoel wat je erna krijgt

Het is belangrijk om allereerst te beseffen welk fijn gevoel je kunt krijgen nadat je flink hebt lopen sporten. Daar heb je ongetwijfeld wel eens mee te maken gehad in het leven. Dat je na het werk eigenlijk geen zin had om te sporten, maar je het uiteindelijk toch ging doen en je achteraf blij was dat je het had gedaan. Dat is dan ook één van de vele krachten van sporten. Heb je even geen zin om te sporten na een harde werkdag? Besef dan het gevoel wat je krijgt als je het wel doet. Dat jij je in de avond juist fitter voelt, in plaats van minder fit. Op die manier is de kans groot dat je er beter toe kunt verzetten.

Spreek met een vriend af om te sporten

Een ander voordeel van sporten, is dat je er ook voor kunt kiezen om met een vriend af te spreken om te gaan sporten. Het punt is namelijk dat jij jezelf dan min of meer dwingt om te gaan sporten en juist dat is handig. Als je alleen gaat sporten, dan zal je voor jezelf veel sneller een smoesje gaan bedenken om uiteindelijk toch niet te gaan sporten. Maar als je met een vriend hebt afgesproken, dan is er sprake van een afspraak tussen jou en je vriend. Een afspraak waar je misschien niet zo snel onderuit kunt komen. Je gaat dus dan veel sneller sporten. Dat is ook een mooie tip om jezelf te motiveren.

Na het werk nog sporten 3 tips om jezelf op te peppe
© Pixabay.com

Doelen stellen

Een andere manier om jezelf te motiveren om vaker te sporten, is door doelen te gaan stellen. Dat wil zeggen: je moet verbeterpunten kunnen zien. Als je gaat sporten, maar je doet het een beetje doelloos, dan zal je al snel merken dat je snel de grap eraf krijgt. Het stellen van doelen zorgt ervoor dat je meer zin krijgt om te sporten, want een mens wil ook graag prestaties leveren. Er zijn verschillende manieren waarop jij doelen kunt stellen als het gaat om sporten. Tegenwoordig kun je dit bijvoorbeeld monitoren met handige apps op de telefoon. Maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een horloge aan te schaffen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad en krijg je nu meer zin om te sporten. En vergeet niet dat het niet altijd zo intensief hoeft te zijn. Ook een korte dagelijkse workout kan wonderen doen.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.