Gezond & Wel

Een hekel aan de sportschool? Met wandelen kun je ook afvallen!

Wil je wat kilo’s kwijt, dan zijn er grofweg twee zaken waar je extra op moet letten. Je voeding, eet je niet te veel of te eenzijdig, maar ook je beweging. Hoeveel energie uit voeding je dagelijks nodig hebt, hangt af van hoeveel je verbrandt. Eet je graag een beetje veel, dan zal je dus ook wat meer moeten bewegen om deze twee zaken met elkaar in balans te houden. Het goede nieuws is dat je hiervoor echt niet per se naar de sportschool hoeft te gaan, al mag dat natuurlijk wel.

© Pixabay.com

Tijd inruimen voor beweging

Te veel eten is nooit goed, en zeker niet nodig. Waar we vroeger vooral aten om onze honger te stillen en om energie op te doen, eten we nu steeds vaker uit luxe. We zien iets lekkers, besluiten er trek in te hebben en eten het op. Op die manier zijn we steeds minder gewend geraakt om te luisteren naar ons lichaam, en vooral te eten wat we nodig hebben. Eten is een gewoonte geworden, iets dat we vaak heel de dag door doen, en vaak in grotere porties waar we gezien ons steeds vaker zittende werk eigenlijk behoefte aan hebben.

Hoe los je dat op? Door ten eerste wat beter na te gaan denken over wat je wanneer eet. Probeer eten iets minder als een leuke activiteit te zien, maar meer als iets dat je doet om gezond en fit te blijven, en om energie te hebben om je activiteiten te verrichten. Af en toe iets nemen gewoon omdat je er zin in hebt mag best, maar niet te vaak. Zorg er daarnaast voor dat de porties die je neemt aansluiten bij de hoeveelheid beweging die je op een dag krijgt. Dat kun je doen door je porties te verkleinen, maar wat meer gaan bewegen kan natuurlijk ook. Gezond afvallen doe je vooral door een balans tussen eten en bewegen te zoeken, het is aan jou hoe je hier vorm aan geeft.

© Pixabay.com

Wat is nu beter: hard sporten of wandelen?

Meer gaan bewegen… daarbij denkt menigeen aan hard sporten en dagelijks de sportschool in. En dat kan, als je dat prettig vindt. Als je in de sportschool flink aan de slag gaat verbrand je behoorlijk wat calorieën en werk je bovendien goed aan je conditie. Het werkt echter alleen als je structureel blijft gaan, en daar schort het bij veel mensen aan. Veelal wordt het enthousiasme steeds minder, waardoor je uiteindelijk eens in de week of eens in de twee weken nog lekker beweegt, en de rest van de tijd niet.

Klinkt dit je bekend in de oren? Dan is afvallen met wandelen, fietsen of op een andere manier bewegen misschien meer iets voor jou. Zeker wanneer je dit makkelijk in je dag kunt integreren, door voortaan op de fiets naar het werk te gaan bijvoorbeeld, of lopend boodschappen te doen. Ook dan kom je aan een hoop extra beweging, maar dan wel op een manier die wat beter bij je past wellicht.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.