Gezond & Wel

Spieren opbouwen met een eiwitshake

Wil je graag je spieren sterker maken of juist meer spier opbouwen? Dat is geen makkelijke opgave. Gelukkig zijn er manieren om je lichaam te ondersteunen in dit proces, bijvoorbeeld met het gebruik van een eiwitshake. Of je nou een fanatieke sporter bent of net begint: met een eiwitshake kun je jouw lichaam ondersteunen bij belangrijke processen. Wat een eiwitshake precies is, waarom en hoe je het kunt gebruiken en wat de voordelen ervan zijn leggen we je in dit artikel uit. 

© Pixabay.com

Wat is een eiwitshake?

Eiwitshakes zijn eiwitten in die in gedroogde poedervorm geconsumeerd worden. Dit soort eiwitpoeder bestaan tegenwoordig in een dierlijke en plantaardige variant. In de dierlijke variant wordt eiwitpoeder gemaakt van eiwitten van koeienmelk, en in de plantaardige variant wordt dit gemaakt van soja, bruine rijst, erwten of andere producten met een hoog eiwitgehalte. Inmiddels is het geen nieuws dat dierlijke producten veel schade brengen aan ons milieu en de dieren zelf. Denk bijvoorbeeld aan de koeien die zwanger worden gehouden om melk te geven en de grote hoeveelheid methaan die ze uitstoten. Daarom is een plantaardige variant van eiwitpoeder een betere keuze voor alle partijen. Een eiwitshake wordt geconsumeerd door de droge poeder te mengen met een (plantaardige) melk of water, en eventueel nog extra fruit en groenten naar smaak.

Waarom een eiwitshake gebruiken?

Eiwitshakes dienen als aanvulling op je voeding, bijvoorbeeld wanneer je een kracht- of topsporter bent. Eiwitshakes bevatten alle essentiële aminozuren die ervoor zorgen dat je snel en goed je spierweefsel kunt herstellen. Een eiwitshake is een hele gemakkelijke manier om voldoende en de juiste eiwitten binnen te krijgen. Daarnaast zijn eiwitten essentieel om je lichaam te kunnen laten functioneren, want deze zijn de bouwstenen van iedere cel in je lichaam. Ook hebben eiwitten een belangrijke functie voor ons afweersysteem, zoals antilichamen en enzymen aanmaken, maar ook het transporteren van rode bloedcellen om zuurstof te vervoeren. Niet geheel onbelangrijk dus.

Maar goed, specifiek de eiwitshake wordt grotendeels gebruikt voor het onderhoud, groei en herstel van je spieren. En als je meer spier wilt opbouwen is het belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Dit komt omdat wanneer je intensief traint, je minuscule scheurtjes in je spieren: deze scheurtjes vul je sneller op (herstellen) door genoeg eiwitten en de bijbehorende essentiële aminozuren binnen te krijgen. De vuistregel voor een gemiddeld persoon is 0,8 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht, maar wanneer

je intensief gaat trainen, kan dit wel tot 1,5 gram stijgen.

© Pixabay.com

Wat zijn de voordelen van een eiwitshake?

De voordelen van een eiwitshake zijn eindeloos, maar we zullen de belangrijkste hieronder even opsommen.

1. Eiwitshakes zijn gemakkelijk in gebruik

Met stipt op nummer één is het gemak van het gebruiken van eiwitshakes. Dit komt omdat het een kwestie is van mengen, wat vaak in een speciale shake beker gedaan kan worden. Even mengen, schudden en klaar! Ook voor mensen met lange diensten of die veel onderweg zijn is een eiwitshake het ideale ontbijt. Wat fruit toevoegen en je hebt een gezond en verzadigd gevoel.

2. Eiwitshakes bevatten alle essentiële aminozuren

Het werd hierboven al even genoemd, maar eiwitshakes bevatten alle essentiële aminozuren die jouw lichaam nodig heeft en niet zelf kan aanmaken. Het is de perfecte combinatie van alles om je gezond, fit en sterk te houden.

3. Eiwitshakes zijn er in veel smaken

De markt van eiwitshakes is groot en ze zijn er tegenwoordig in veel verschillende smaken: van koffie tot vanille en blueberry cheesecake. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het bestaat. Er wordt tegenwoordig ook veel mee gebakken!

4. Eiwitshakes geven een verzadigd gevoel

Eiwitten zijn van de categorie macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) het nutriënt wat het meest langzaam wordt afgebroken in het lichaam. Dat betekent dat eiwitten zorgen voor een lang verzadigd gevoel.

5. Eiwitshakes kun je gemakkelijk nog gezonder maken

Eiwitshakes zijn de perfecte basis voor een gezonde en vullende smoothie. Wanneer je alleen fruit en groenten mixt, heb je al gauw weer een hongergevoel. Dit komt omdat je vaak alleen de fruitsuikers binnen krijgt, die zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel en daarna ook weer daalt. Wanneer je een schep eiwitpoeder toevoegt krijg je een romige en betere balans van nutriënten. Eiwitten en fruit zorgen samen voor een verzadigd gevoel, maar je kunt dus ook eindeloos variëren met wat je aan je shake toevoegt.

Hoe gebruik je een eiwitshake?

Nu denk je misschien: hoe gebruik ik dan een eiwitshake? Wat is het beste moment om dit te consumeren? En wanneer juist niet? Een terechte gedachte.

Een eiwitshake meng je, zoals hierboven al gezegd, met water of (plantaardige) melk en fruit of groenten ná het sporten of in de ochtend als ontbijt. Het is niet de bedoeling om vlak voor het sporten een eiwitshake te drinken, dit komt omdat niet alleen omdat het erg vullend en zwaar op de maag ligt, maar ook omdat je de eiwitten wilt consumeren na een intensieve training en scheurtjes in de spieren hebt. Sommige eiwitpoeders zijn bedoeld om ook nog ‘s avonds te nemen en andere weer niet. Check dit altijd even op de achterkant van het product, want anders lig je misschien zomaar wakker omdat er een iets stimulerender ingrediënt in zit.

Ook wordt er de laatst jaren ook flink veel gebakken met eiwitpoeder. Denk aan bananenbroden of pannenkoeken en meer. Je kunt er eigenlijk eindeloos mee variëren! Niet iedere eiwitpoeder doet het even goed in baksels, dus het is verstandig om dit ook even na te lezen op de verpakking.

Tot slot is het belangrijk dat je een eiwitshake altijd zoet als een toevoeging op een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Een eiwitshake dient niet per se als maaltijdvervanger, maar kan dit wel doen door de toevoeging van fruit, groenten, noten en zaden. Ook wordt om deze reden aangeraden niet meer dan twee shakes per dag te gebruiken: eiwitten zijn tenslotte wat zwaarder voor je lichaam om te verteren. Bij twijfel over jouw gebruik van het product kun je natuurlijk ook altijd contact opnemen met de klantenservice.

Veel train- en herstel plezier!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.