Gezond & Wel

5 x waarom regelmatig vis eten goed is voor je!

Vis is onderdeel van een gezond voedingspatroon. Niet voor niets staat het in de Schijf van Vijf. Vis zit vol met gezonde vetzuren, vitamines en mineralen om je lichaam te helpen fit te blijven. Het wordt aangeraden om één tot twee keer per week vis te eten, waarvan één keer vette vis. Wat er nou zo gezond aan vis is? In dit artikel lichten we vijf belangrijke redenen uit voor je om vaker voor een stuk vis te kiezen.

© Pixabay.com
  1. Cholesterol verlagend

In verschillende typen vis, zoals krab, kreeft en garnalen zit veel HDL-cholesterol. Dit is ook wel het goede cholesterol. Deze stof zuivert het bloed weer van LDL-cholesterol: het slechte cholesterol. Hierdoor hebben deze typen vis een cholesterolverlagend effect. Goed voor je hart- en bloedvaten dus.

  1. Goed voor hersenen, zenuwen, huid en ogen

Vis is echt brainfood. Door de essentiële vetzuren die vis bevat leveren ze de belangrijkste bouwstenen voor je hersenen: de omega-3 vetzuren EPA en DHA. Uit onderzoek is gebleken dat je geheugen en concentratie op peil blijft bij genoeg inname van deze visvetzuren. Door de verschillende vitamines zoals vitamine D, B12, A, D en mineralen zoals selenium is vis ook goed voor je zenuwen, huid en ogen.

  1. Goed voor je hormoonhuishouding

Je hormoonhuishouding is een van de belangrijkste regulatie systemen in je lichaam. Het zorgt ervoor dat je op de juiste momenten de juiste stoffen in je lichaam en hersenen hebt. Denk bijvoorbeeld aan oestrogeen, testosteron of serotonine. Zeevis bevat van nature jodium: dit is de stof die ervoor zorgt dat jouw hormoonhuishouding gereguleerd wordt. Dit is het enige stofje wat ervoor kan zorgen dat je je schildklier tevreden houdt. Je vindt het naast vis eigenlijk alleen in brood of zeewier. Een stukje kabeljauw van 100 gram bevat al je complete dagelijkse behoefte!

© Pixabay.com
  1. Rijk aan eiwitten

Vis is erg rijk aan eiwitten. Zowel de magere als de vettere variant. Voor de sporters onder ons die op hun gewicht willen letten dus een ideale manier om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Ook voor de sporters die juist willen aankomen is vette vis een goede keuze. Het bevat zowel vet als eiwitten, ideaal om spier mee te bouwen en sneller over in een calorieën surplus te komen.

  • Makkelijk te verwerken in heerlijke recepten

Tot slot zijn er tal van gezonde vis recepten online te vinden om mee te variëren. Je kunt van ontbijt en lunch tot diner makkelijke of juist uitgebreide recepten vinden om mee aan de slag te gaan in de keuken.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.